کارگردان سریال رمضان: اجازه دهیم چراغ سریالها روشن بماند
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۸۱۸۷۹
کارگردان سریال رمضانی «برادر جان» با اعتقاد بر اینکه تلویزیون سالهاست از ساختار نمایشی غافل بوده است، اظهار کرد: اجازه دهیم چراغ سریالها روشن بماند، اگر همین سریالها میتواند تاثیرگذار باشد به این دلیل است که مردم ما قصه دوست دارند و تلویزیون به دلیل غفلت ما از قصه دچار افول شده است.
محمدرضا آهنج در گفتوگو با ایسنا درباره قصه این سریال اظهار کرد: اگر درباره کار بخواهم صحبت کنم مبحث آن به طور کلی عدالتخواهی است؛ قصه پرکشش و دراماتیک که برای این ماه آماده میشود و امیدواریم مباحث عدالتخواهی در آن شعار نباشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این کارگردان درباره انتخاب علی نصیریان به عنوان یکی از شخصیتهای محوری سریال «برادر جان» توضیح داد: شخصیت اول سریال ما توسط استاد علی نصیریان ایفا میشود. در ارتباط با این شخصیت، به ایشان رسیدیم، از استاد دعوت کردیم و ایشان هم منت به سر ما گذاشتند.
آهنج سپس در پاسخ به این پرسش که مدتی است سریالهای تلویزیون به ویژه سریالهای مناسبتی، محتوایی تکراری و کلیشهای به خود گرفته است، آیا علت دوری شما از تلویزیون هم همین بوده است؟ اظهار کرد: من پس از مجموعه «ملکوت» و «آسمان من» که چهار سال از ساخت آن میگذرد کلی پیشنهاد داشتم اما به همین دلیل کار نکردم چرا که اعتقاد داشتم همه کارها اغلب تکراری هستند. البته با آمدن آقای میرباقری در این دو سه سال اخیر بخاطر نگاه ویژه ای که ایشان به مبحث نمایش دارد، به نظر میآید روح جدیدی در بخش نمایشی دوباره دمیده شده است. خود من شخصاً می بی نم که ذائقهها دوباره تغییر میکند و می دانم در سالهای آینده دوباره این رویکرد به مباحث طنز و کارهای نمایشی را خواهیم داشت. بنابراین ما به ذائقه مردم به سریالهایی که سالها پیش از آن خاطره داشتند کمی نزدیک میشویم و این اتفاقی مؤثر است؛ چرا که به تکرار افتاده بودیم.
این کارگردان در ادامه درباره موضوع این سریال با اعتقاد بر اینکه عدالت خواهی موضوع اصلی «برادر جان» است، اظهار کرد: نوع روایتی که من از این کار دارم مبتنی بر عدالت خواهی است و یکی از بخشهای آن بحث حق الناس است. که البته حقالناس در بیشتر موارد قصه اعیان خواهد بود اما جوان مردی برای خود من ارزش است که حق به حقدار برسد، اول باید در جامعه جوان مردی بلد و پررنگ شود اینکه این جوانمردی کجا رفته است و چرا چشممان را به آن بسته ایم. فاز اول کار ما مهم است و آن بیدار کردن وجدان است البته کمی شعار میدهیم خودمان هم میدانیم اما شعار به این معنی که فقط شعار باشد نیست. یک جاهایی برای اینکه قصه پیش برود لازم است.
«در شهر» نمیبینیم که دوربین روی دوشمان بگذاریم
این کارگردان در بخش دیگری از گفتگوی خود دربارهی دیالوگهای سعید نعمت الله که منحصر به خودش بوده است، اظهار کرد: ما در این سریال نیز شاهد دیالوگهای متفاوت و آهنگین سعید نعمت الله خواهیم بود، به هر حال ما «در شهر» نمیبینیم که دوربین روی دوشمان بگذاریم و هر اتفاقی که میافتد را بگیریم. مردم دوست دارند فضای مسحورکننده نمایش که ما به عنوان فیلمساز سالها از آن غافل بودیم را ببینند و درگیر شوند یا خودشان را در آن حس کنند یا اینکه فکر کنند فضای مسحورکننده و غریبی است که میتوانند با آن ارتباط برقرار کنند، این کار کردن حق مردم است.
وی اظهار کرد: سعید نعمتالله دنیای متفاوتی ندارد، اما لحن متفاوتی دارد. او در همین دنیا زندگی میکند و ایدئولوژی همین آدمها را دارد، اما لحن متفاوتی دارد و خودش هم به این لحن تعصب خاصی دارد. بر اساس اینکه به این لحظه وفادار باشیم از همکاری خود ایشان در پروژه استفاده میکنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا سریال «برادر جان» خطوط قرمزی داشته است که با حذفیاتی روبهرو شود؟ اظهار کرد: خطوط قرمز تلویزیون همیشه در حال تغییر است، من نمی دانم که کدام بخش از کار ما به خطوط قرمز نزدیک است اما به هر حال باید کمی رندانه برخورد کرد. نیت مهم است. اینکه دیالوگی، چگونه، با چه لحنی، کجا و از زبان چه کسی گفته بشود، برای نویسنده باید مهم باشد و آن را رعایت کند.
آهنج درباره چینش بازیگران «برادر جان» نیز اظهار کرد: همه بازیگران سریال «برادر جان» چه حجم بالا و چه حجم پایین جزو ارکان کار ما هستند و همه آنها تأثیرگذارند. ما نقشی نداریم که اگر آن را حذف کنیم بگوییم هیچ اتفاقی در قصه نمیافتد. واقعاً اگر یکی از شخصیتها نباشد قصه با مشکل روبهرو میشود. بنابراین چینش بازیگران ما کاملاً درست است در ارتباط با انتخاب خود بازیگران نیز قصه میطلبید که از هر کدام از بازیگران به طور مشخص دعوت به کار کنیم.
شاید مردم اخبار تلویزیون را نگاه نکنند اما قصه را دوست دارند
کارگردان «برادر جان» در پاسخ به اینکه آیا رقابتی بین سریالهای رمضانی همچون سالهای قبل وجود دارد؟ اظهار کرد: نظر شخصی من این است که چراغ نمایش روشن بماند، تعارف را کنار بگذاریم. من در بازدیدی که آقای میرباقری، معاون سیما از پشت صحنه سریال داشت درخواست کردم که اجازه دهیم چراغ سریالها روشن بماند اگر همین سریالها میتوانند تأثیرگذار باشند به این دلیل است که مردم ما قصه دوست دارند و تلویزیون به دلیل غفلت ما از قصه دچار افول شده است. از همین سریالها غافل شدیم در حالی که چه تأثیری میتواند بگذارد، شاید مردم اخبار تلویزیون را نگاه نکنند اما قصه را دوست دارند. به بهانه همین قصه که از آن غافل شدیم، تلویزیون ما افول کرد. از بخش ورزشی ما گرفته تا بخش نمایشی. در حالی که مردم دوست دارند در دنیای فانتزی سیر کنند. در دنیای طنز هم همینطور. مخاطبان دوست دارند، آرتیستهایشان را در دنیا و قصهها، عدالتخواهیها و قهرمانیها ببینند. ما غافل از اینها شدهایم. وقتی من از جناب آقای نصیریان دعوت به کار میکنم و ایشان بعد از ۱۲ سال به تلویزیون برمی گردند، نشان میدهد قصه آن قدر جذاب هست و البته ایشان هم به مردم فکر میکنند و دوست دارند نمایش خوب ارائه دهند تا در تاریخ ثبت شود. بنابراین مردم حقشان است نمایش ببینند. ما مشرق زمینیها قصه را دوست داریم و با آن درگیریم، چیزی که چند سال اخیر از آن غافل شده ایم، همین مبحث نمایش است.
آهنج در پایان درباره لوکیشنهای اصلی سریال «برادر جان» که بخش مهمی از آن در میدان تره بار است، گفت: بیشتر شخصیتهای ما شخصیتهایی هستند که در میدان تره بار تهران بازی میکنند. میدان تره بار در تهران یکی از لوکیشنهای اصلی سریال برادر جان است، همچنین قرار است فلشبکی هم به تره بار قدیم تهران که به حدود ۳۰ سال پیش برمیگردد، داشته باشیم و جرقههایی از آن را خواهیم دید.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: سریال برادر جان محمدرضا آهنج
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۸۱۸۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاهی به هیاهوی جدید درباره سریال «پایتخت»
پیگیریهای رسانهای درباره سرانجام «پایتخت۷» با دو اتفاق سرزبانها افتاد؛ یکی خبر حذف از کنداکتور آیفیلم سرو صدایی به پا کرد و دیگری خبری از تولید فصل جدید که نه پایتختیها و نه تلویزیونیها آن را تأیید نکردهاند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مهدی نقویان رئیس مرکز سیمافیلم پیش از آغاز سال 1403 به ساخت فصلهای جدید سریالهای «پایتخت» و «گاندو» اشاره کرد.
او در گفتوگویی با خبرنگار تسنیم به این نکته اشاره کرد: فیلمنامه «گاندو» که فیلمنامهاش مراحل تأیید در داخل صداوسیما انجام میشود انشاءالله در سال جدید وارد مراحل پیشتولید و تولید میشود. اگر مشکلی هم پیش نیاید حتماً سریال «پایتخت» جدید را در 1403 میبینیم.
اما در طول سال گذشته و سالِ جاری، حواشی دست از سرِ «پایتخت» برنداشت. به طوریکه چندی پیش در دیدار هنرمندان با پیمان جبلی، سؤالی که از سیروس مقدم کارگردان این سریال هم پرسیده شد همین بود؛ «پایتخت» چه زمانی ساخته میشود؟ به نوروز 1404 میرسد؟ او هم همچون مدیرانِتلویزیون خیلی صریح و قطعی درباره سرانجام تولید سریال صحبت نکرد و به عبارتِ «تولید سریال در حال پیگیری و مذاکره است» اشاره کرد.
همان نکتهای که بارها مدیران سیمافیلم به آن اشاره کردهاند که روالِ معمول ساخت سریالها خصوصاً مجموعههای چند فصله به همین صورت است. نکتهای که سیدسلیم غفوری قائممقام معاونت سیما به آن اشاره کرد؛ "«پایتخت» در حال گفتوگو هستند طبعاً به طرح و فیلمنامه خوب و جذابی برسند حتماً امسال در دستور کار قرار میگیرد. این روزها دفتر فیلمنامه کارهای جدید در حوزه طنز طراحی میکند."
اما دو خبر بار دیگر «پایتخت» را به صدرِ اخبار آورد. ابتدا خبری بود که مثلِ همیشه از درونِ گمانهزنیها بیرون آمد؛ «پایتخت7» وارد مرحله پیشتولید شده و بازیگران از مردادماه مقابل دوربین خواهند رفت. اول آنکه سارا و نیکا به عنوان دختران نقی معمولی در این سریال حضور نخواهند داشت و ثانیاً سریال برای نوروز 1404 آماده خواهد شد. این نکات هم در رایزنیهای رسانهای آمده است.
اگرچه پیشتر گروه عوامل پایتخت برای پیدا کردن دو دختر دوقلو برای بازی در این سریال، فراخوان اعلام کرده بودند. شاید گمانه حضور نداشتن دختران نقی معمولی (سارا و نیکا) با این فراخوان جدّیتر شده باشد.
البته خبر شروعِ پیشتولید سریال و تولید در مردادماه را نه مدیران تلویزیون و نه عوامل «پایتخت» تأیید نکردهاند. اما در عین حال پیگیری، مذاکره و رسیدن به یک طرح و فیلمنامه درست نکتهای بوده که مدیران سیما و سیمافیلم به آن اشاره داشتهاند.
«موسی» و «پایتخت» امسال ساخته میشوند؟خبر دیگری که برای «پایتخت» در شبکههای اجتماعی، حواشیای ایجاد کرد؛ حذف این سریال از کنداکتور شبکه آیفیلم است. خبری مبنی بر شروع پخش «پژمان» رسانهای شد که بعد از «پایتخت5» این سریال روی آنتن خواهد رفت. پیگیریهای خبرنگار تسنیم نشان میدهد تلویزیون به دنبال پخش فصل ششم «پایتخت» نیست؛ همان فصلی که آغازِ حواشیِ گروه پایتخت با تلویزیون بود و چند قسمت پایانی هم به سختی و با پیگیریهای مداوم ساخته و روی آنتن رفت. اما به هر ترتیب تلویزیون تصمیمی برای پخش این فصل ندارد و بعد از پایان فصل پنجم، سریال «پژمان» را از شبکه آیفیلم پخش خواهد کرد.
فصل ششم سریال پایتخت به جز پخش اولیه خود در نوروز 1399 هیچگاه به شکل کامل بازپخش نداشت و تنها تکرار آن همان خلاصه شش قسمتی بود که شبکه یک در شب نوروز سال 1400 روانه آنتن کرد.
باید دید بالأخره سرانجام ساخت فصل جدید «پایتخت» به دور از این گمانهزنیهای گهگاه به کجا خواهد رسید؟ آیا بنابر پیگیریهای متعدد اهالی رسانه و پاسخِ همیشگی مدیران تلویزیون به پیگیری برای ساخت سریال در 1403، این سریال امسال به تولید خواهد رسید؟ به نوروز 1404 میرسد و یا در زمانی دیگر تولید و پخش خواهد شد؟
انتهای پیام/