رسانه ملی به تماشاگری که حق انتخاب ندارد مفتخر است
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۴۱۸۳۸
سعید مستغاثی، منتقد و فیلمساز در گفتوگو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه سریالهای رمضانی امسال جذاب نیست، اظهار کرد: در هیچیک از سریالهایی که امسال برای اولینبار روی آنتن رفته، کششی احساس نکردم تا بخواهم به صورت کامل آن را پیگیری کنم، اما بههرحال پس زمان افطار تلویزیون مجموعههایی را پخش میکند که به ناچار برخی مواقع آنها را میبینم.
بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: سه سریالی که امسال پخش میشود نه ساختار خوبی دارند نه محتوای مناسب و جذابی برای آنها انتخاب شده است و موضوعات مطروحه بهشدت تکراری است. مضامینی که در این آثار بیان میشود هیچ ربطی به ماه رمضان دارد.
این کارشناس رسانه در پاسخ به این سؤال که مجموعههای نمایشی رمضانی چه ویژگیهایی دارند گفت: در غرب فیلمهایی درباره کریسمس یا هالووین ساخته میشود که کاملاً مربوط به همین موضوعات است، اما در کشور ما متأسفانه این رویکرد مورد توجه قرار نگرفته است و به ندرت آثاری ویژه مناسبتهای مذهبی با اشاره به همان مفهوم تولید میشود. این ضعف تنها منوط به ماه رمضان نیست، بلکه در دیگر ایام سال و مناسبتهای سال هم این معضل مشهود است.
مستغاثی تأکید کرد: نگاه شعاری به مضامین اخلاقی یکی دیگر از موضوعاتی بود که در سریالهای امسال بخصوص برادرجان به چشم میخورد. رویکردی که بهجای جذب مخاطب سبب دلزدگی مخاطبان میشود، در ضمن در برادر جان مشکلات چند خانواده ترسیم میشود که هیچیک از آنها قوام لازم را ندارند با نگاه شعارزده نمیتوان به مضامین اخلاقی پرداخت.
شخصیتپردازی غیر قابل باور در «برادر جان»
این کارشناس رسانه درباره ضعف شخصیتپردازی در برادر جان گفت: شخصیتپردازی در یک اثر نمایشی زمانی باورپذیر میشود که رفتارهای کارآکترها منطقی باشد، اما درباره بسیاری از شخصیتهای این سریال چنین منطقی مشاهده نمیشود، همچنین در این اثر، برخی نقشها کاملاً بیربط هستند و هیچ توجیه مناسبی برای بود و نبود آنها وجود ندارد. برای همین تنها این تصور به وجود میآید که کارگردان برای پر کردن صحنه بازیگرانش را وارد این جریان کرده است. دیالوگهای تقلیدی منسوخ
مستغاثی درباره دیالوگهای کهنه و عقبافتاده که به تقلید از کارهای مسعود کیمیایی در برادر جان آورده گفت: نحوه دیالوگهای این مجموعه برای حال حاضر مناسب نیست و بهنوعی یادآور گویش 40 یا 50 سال پیش است و برای دیالوگ در زمان حاضر کهنه و منسوخ است، البته اینکه فیلمسازی از یک سینماگر پیشکسوت الگوبرداری کند صرفاً بد نیست، به شرطی که آن برداشتها با مجموعه همخوان باشد. مسعود کیمیایی دیالوگهایش را متناسب با فضا انتخاب میکرد، اما در برادر جان این اتفاق رخ نداده است، برای همین گویشها نه باورپذیرند و نه جذابیتی برای مخاطبان دارند.
وی متذکر شد: درباره جنس بازیها هم باید بگویم که ژست بازیها، به شدت توخالی و در کلمهای آبکی بود. مخصوصاً سبک بازیی که شخصیت چاووش برای کارش انتخاب کرد نوعی کپیبرداری از بازیهای فرامرز قریبیان در دو یا سه دهه است با این تفاوت که آن را با کیفیت بسیار پایانتری اجرا کرده است، البته در این میان نباید از بازی زیبای علی نصیریان هم به سادگی گذشت، اما اینکه ما از استاد نصیریان بازی خیره کنندهای ببینیم امری دور از انتظار نیست و این اتفاق را نباید به پای مجموعه برادر جان گذاشت. هدر رفت منابع مالی
کارگردان مجموعه مستند «آرماگدون» تأکید کرد: تأسفآور است که هزینه فراوانی بابت تولید این قبیل آثار هدر داده میشود، درصورتیکه در شرایط فعلی باید با دقت نظر خاصی عمل کرد تا آثار نمایشی باکیفیت مطلوبی روی آنتن رود. اولین گام در این زمینه به فیلمنامه و قصه مربوط میشود. مسئولان سیما باید به نویسندگان وقت و زمان کافی دهند تا آنها با فراغ بال متن مورد نظرشان را بنویسند. در ادامه باید گروهی که برای تولید انتخاب میشوند در این حوزه آگاه و خبره باشد، همچنین از هرگونه شتاب برای تولید باید پرهیز شود، زیرا اگر بخواهیم در زمان کم فیلم یا مجموعهای بسازیم صرفهجویی نکرده، بلکه منابع مالیمان را هدر دادهاید و اگر به این نکات ساده توجه شود دیگر آثار بیکیفیتی نظیر مجموعههای امسال روی آنتن نخواهد رفت. وی درباره آثار مناسبتی سیما اظهار کرد: هرگاه مناسبتی پشت را سپری میکنیم رسانه ملی آماری را منتشر میکند مبنی بر اینکه آثار تولیدی موردپسند بینندگان قرار گرفته است، درصورتیکه حقیقت چیز دیگری است. وقتی مخاطبان حق انتخابی ندارند و مجبورند بعد از افطار سریالهای تلویزیون را تماشا کنند با این حساب نمیتوان این مسئله را عامل موفقیت رسانه ملی دانست، به همین جهت آمارگیری در این شرایط اصلاً صحیح نیست.
مستغاثی در پایان تأکید کرد: دو سریال دیگر به نظر به اندازهای ضعیفاند که نمیتوان حتی درباره آنها سخن گفت. برای مثال مجموعه «از یادها رفته» تنها تقلیدی از آثار موفق قبلی است با این تفاوت که در این مجموعه هیچگونه ساختار منسجمی ندارد. گفتوگو از داوود کنشلو انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن قرآن ایکنا هنر فرهنگی عکس مستغاثی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۴۱۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پخش سریال «حشاشین» در ایران ممنوع شد
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مهدی سیفی، مدیرکل نظارت سازمان تنظیم مقررات رسانههای صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا)، روز شنبه هشتم اردیبهشت گفت که «روایت این سریال از تاریخ اسلام متضمن تحریفهای فراوانی است که به نظر میرسد با رویکرد سیاسی مغرضانه تولید شده است.»
به گزارش ایرنا در مورد محتوای این سریال گفت: «بر همین اساس طبق نظر شورای صدور مجوز ساترا انتشار سریال حشاشین، در رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایران مورد تأیید نیست».
مجموعه ۳۰ قسمتی «حشاشین» در مورد حسن صباح و گروه او است که به عنوان فرقهای از شیعیان در قرن پنجم قمری از قلعههای کوهستانی در شمال و غرب ایران فعالیت میکردند و به سوءقصدهای سیاسی خشن مشهور بودند.
۲۴۵۲۴۵
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900702