چرا ادبیات سریال برادرجان اینطوری است؟
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۴۵۹۸۴
حسام منظور، بازیگر نقش چاوش در سریال «برادر جان» درباره حضورش در این سریال و ویژگی دیالوگهای سعید نعمتالله اظهار کرد: حضورم در این سریال یک چالش جدی برای من بود که بتوانم این نوع از ادبیات را خیلی طبیعی بازی کنم؛ چرا که تا به حال در این ادبیات بازی نکرده بودم و برای من تازگی داشت.
به گزارش صدای ایران از ایسنا، این بازیگر درباره حضورش در سریال «برادرجان» که پس از سریال «بانوی عمارت» به کارگردانی عزیزالله حمیدنژاد اتفاق افتاد، اظهار کرد: در انتخاب کارها چندین مؤلفه را مد نظر دارم اولاً باید از کار لذت ببرم، یعنی فیلمنامه، گروه و کسانی که در کار هستند همه تأثیرگذار هستند و به همه جوانب کار دقت میکنم و سعی میکنم با تیمی کار کنم که در کنارشان راحت باشم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دوست داشتم خودم را در نقش جدی محک بزنم
منظور معتقد است: علاقه به اینکه بازیگران در نقشهای تکراری بازی کنند، امکانی است که فقط در ایران است.
بازیگر «برادر جان» در این زمینه گفت: بعد از تجربه «بانوی عمارت» دوست داشتم خودم را در نقش جدی محک بزنم و همیشه میترسیدم که دوباره نقشهای تکراری با همان سبک به من پیشنهاد شود؛ چیزی که من همیشه از آن گریزانم و سعی کردم نقشهای متفاوتی را بپذیرم. چون نقش چاوش در این سریال متفاوت بود پذیرفتم و امیدوارم که از پس آن برآمده باشم.
خیلی با مسئله مناسبتی بودن یک سریال موافق نیستم
این بازیگر در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه سریال برادر جان چقدر ویژه رمضان است و جنبه مناسبتی دارد، اظهار کرد: من خودم خیلی با مسئله مناسبتی بودن یک سریال موافق نیستم. ما باید در طول سال سریالهای خوب بسازیم و این نباشد که فقط در مناسبتهای خاص سریالهایی با موضوعات انسانی بسازیم. این سریالها باید در طول سال ساخته شوند و این امکان را هم بدهیم که مخاطبان از فضای تلویزیون لذت ببرند. وقتی کلمه مناسبت را استفاده میکنیم انگار درباره موضوع خاصی صحبت میکنیم در حالی که دین و مسائل مذهبی بخشی از تار و پود اجتماعی ما هستند.
منظور افزود: ما وقتی یک سریال اجتماعی میسازیم نمیتوانیم تم مذهبی نداشته باشیم؛ چرا که مذهب در زندگی ما و بخشی از زندگی روزمره ماست. سریال «برادر جان» هم از این قاعده مستثنی نیست. هم رویکرد اجتماعی دارد و هم به مفاهیم دینی ما میپردازد و مسئله مهمی را مطرح میکند. این سریال درباره رعایت حق و حقوق انسانی که یکی از معضلات ما در اجتماع است حرف میزند. اینکه ما امروز میبینیم همه جامعه با مشکلات مختلف مواجه است و در دهههای گذشته نبوده به این دلیل است که امروزه هر کسی به فکر منافع شخصی خود است که این هم به اقتصاد و هم به فرهنگ ما آسیب میزند. در این زمینه سریال «برادرجان» توانسته پیامهای خوبی به مخاطب بدهد.
دیالوگهای سعید نعمتالله، ادبیات یک قشر خاص
بازیگر سریال «برادرجان» و «بانوی عمارت» درباره ویژگیهای دیالوگهای سعید نعمتالله با اعتقاد بر اینکه این دیالوگها یک چالش جدی برایش بوده است، اظهار کرد: سعید نعمتالله دیالوگ نویس خیلی قهاری است. دیالوگهای او بسیار خوب است، ادبیات یک قشر خاص که این استایل و سبک نوشتن ایشان است. برای من تازگی داشت و تاکنون در این ادبیات بازی نکرده بودم؛ چه در تئاتر و چه در تلویزیون و این یک چالش جدی برای من بود که بتوانم این نوع از ادبیات را خیلی طبیعی بازی کنم. تلاشم همیشه این بوده که نقش را طبیعی بازی کنم و امیدوارم که از عهده کار و این نقش برآمده باشم.
این بازیگر درباره کاراکتری که در سریال «بانوی عمارت» بازی میکرد و مقایسه آن با نقشی که در سریال برادر جان ایفا میکند، اظهار کرد: این دو کاراکتر کاملاً از هم متفاوت هستند. پایگاه اجتماعی، اقتصادی و طبقه اجتماعی آنها متفاوت است و فکر میکنم این امکان وجود ندارد که مخاطب در این سریال ناخودآگاه به یاد سریال «بانوی عمارت» بیفتد؛ البته این اتفاق بستگی به توانایی بازیگر دارد که کار متفاوتی ارائه دهد. تصور من این است که در سریال «برادر جان» ما با یک شخصیت متفاوت روبهرو شدیم.
منظور در ادامه درباره کاراکتری که ایفا میکند، اظهار کرد: آقای نصیریان و من در این سریال دو نیروی مخالف هم هستیم که تمام قصه پیرامون اتفاقات این دو کاراکتر پیش میرود و برای من تجربه خیلی خوبی بود که حرفهای بودن را در کنار ایشان و از ایشان یاد بگیرم. این یک موهبت است برای یک بازیگر که در کنار بازیگران پیشکسوت بازی کند؛ چرا که میتواند به سرعت بخشی از تمرینات آنها را یاد بگیرد.
«برادر جان» پروپاگاندی نداشته است
وی در بخش دیگری از گفتوگوی خود درباره قصه سریال «برادرجان» اظهار کرد: قصه، کارگردان و بازیگری در این سریال آنقدر قدرت داشته است که مخاطب را پای گیرنده بنشاند ضمن اینکه این کار یک ترکیب متنوعی از بازیگران بود.
او با بیان اینکه این سریال در قبال موضوعی که پرداخته است از هیچ گونه خطوط قرمزی عبور نکرده است، گفت: اگر سریال «برادر جان» خطوط قرمزی داشت به ساخت آن مجوز نمیدادند. فکر میکنم این سریال در چارچوبهای عرفی که وجود دارد ساخته شده است و فکر نمیکنم اتفاق خاصی افتاده باشد که منجر به حذف بخشهایی از آن شده باشد. هر چند این سریال، سریال معمولی نیست و به مسائل اجتماعی ورود کرده است. منتهی من فکر نمیکنم پروپاگاندی داشته باشد که بخواهد خطوط قرمزی داشته باشد چرا که ساختار تلویزیون به صورتی است که تمام این موارد قبل از تولید به صورت کامل هماهنگ میشود.
باید رویکردمان در سریالسازی را تغییر دهیم
بازیگر «برادر جان» در ادامه با بیان اینکه سریالسازی ما باید وارد مرحله جدیدی شود، اظهار کرد: من فکر میکنم این خواست درمورد مدیران تلویزیون وجود داشته باشد. از آنجا که رسانههای مختلف کشورهای دیگر با ما رقابت فرهنگی میکنند، باید رویکردمان در سریالسازی را تغییر دهیم، بهروزتر باشیم، از ابزارهای بهروزتری استفاده کنیم و در این مورد هزینه کنیم؛ چرا که کشورهای دیگر هزینه می کنند. برای اینکه عقب نیفتیم در سریالسازی باید ایده ها و تفکراتمان بهروز باشد.
وی درباره اینکه آیا پیشنهادی به او درباره بازیگری در سریالهای دیگر شده است نیز اظهار کرد: من همزمان بعد از کار «بانوی عمارت» چند پیشنهاد داشتم اما سریال «برادر جان» را به دلیل مولفههایی که در عوامل و سازنده و همچنین نقش متفاوتی که داشت پذیرفتم. چندین پیشنهاد دیگر برای سال دیگر داشتم اما هنوز تصمیمی برای آن نگرفتم و تمام تمرکزم کار «برادر جان» بود.
حسام منظور همچنین از کارگردانی تئاتر جدیدش در مرداد ماه خبر داد و گفت: این روزها سر تمرین تئاتر هم هستم که به نویسندگی و کارگردانی خودم قرار است در مردادماه اجرا شود. در این کار بعد از ۱۰ سال گارگردانی میکنم تا ببینم چه اتفاقی میافتد.
منبع: صدای ایران
کلیدواژه: حسام منظور بازیگر برادرجان سریال صدای ایران ایران صدا ایران صدا ایرانصدا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۴۵۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
ایسنا/فارس آیین نکوداشت اصغر دادبه، چهره ماندگار فلسفه و عرفان و حافظ شناس شهری کشورمان، اصغر دادبه امروز، ۸ اردیبهشتماه در مدیریت منطقه جنوب کشور(شیراز) برگزار شد.
در این آیین که به پاس خدمات علمی و فرهنگی این استاد فلسفه و عرفان در سالن فرهنگ مدیریت اسناد و کتابخانه ملی منطقه جنوب کشور برگزار شد، اصغر دادبه در بیان مفهوم رندی حافظ اظهار کرد: حافظ رندی را به عنوان یک مکتب مستقل پیشه کرده است.
وی بیان کرد: اگر قرار بود رندی همان معنایی را داشته باشد که در اشعار عطار و سنایی وجود دارد، حافظ باید در ۱۲ غزلی که صرفأ عرفانی بود، لفظ رندی بیاورد.
این حافظ شناس کشورمان ادامه داد: غزلهای حافظ را میتوان به سه دسته تقسیم کرد که دو دسته اقلیت و یک دسته از اکثریتها میشوند، آن اقلیتها گاهی یکی دو غزل عاشقانه است و بیش از ۱۰ غزل کاملاً جملههای عرفانی است که قابل انکار است. نیست.
نویسنده کتاب «حافظ، زندگی و اندیشه» با طرح این پرسش که چرا با وجود این عطار و سنایی پیش از حیات حافظ زیستهاند اما رندی با نام حافظ گره خورده است، گفت: در جهانبینی حافظ دو روششناسی وجود دارد که از زیباییهای طبیعی و شنیداری شروع میشود و در نتیجه نظربازی سرمنزل به تزکیه باطن میرسد.
مجید اسکندری، پژوهشگر ادبی و استاد دانشگاه، تفاوت کلامی اصغر دادبه را قابل تعظیم و تکریم توصیف کرد و افزود: دادبه نه تنها شعر حافظ را ارائه کرده است، بلکه با حافظ زیسته است. شیوه مناسب استاد دادبه در کلام و بیان مسئله مهمی است که خواص و عوام بر این نکته منبع دارند.
اصغر دادبه (زاده ۱۸ اسفند ۱۳۲۵ در یزد)، استاد فلسفه اسلامی و ادبیات عرفانی دانشگاه علامه طباطبایی و مدیر گروه ادبیات دائرهالمعارف بزرگ اسلامی، همچنین مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی در دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال است.
دادبه در سال ۱۳۸۱، در دومین همایش چهرههای ماندگار، بهعنوان چهره ماندگار در ادبیات عرفانی و فلسفه اسلامی معرفی شد.
انتهای پیام