تنوع موضوع؛ ویژگی مثبت سریالهای رمضانی/ قصه «برادر جان» برای مردم قابل لمس است
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۷۱۲۶۸
جواد نوروزبیگی، تهیهکننده سینما و تلویزیون در گفتوگو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه فرهنگ رمضان در سیما باید در تمام ایام سال جاری و ساری باشد، اظهار کرد: رمضان ایامی انسانساز است که هر فردی با خدای خود ارتباطی عاشقانهتر از گذشته دارد. این اتفاق در تلویزیون هم میتواند رخ دهد، به شرطی که سیاستگذاریهای تولید در جهت رونق آثار دینی و ارزشی باشد.
بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: اولین کاری که در رمضان امسال با استقبال خوب مردم مواجه شده «برادر جان» است. این مجموعه نمایشی به دلیل قصه زیبا و پرکشش و همچنین کارگردانی خوب محمدرضا آهنج، ارتباط خوبی با تمامی آحاد جامعه برقرار کرده است. در ضمن قصه برادر جان به گونهای روایت میشود که تماشاگر قصه را پیرامون خود حس میکند و با آن غریبه نیست. این موضوع هم هیچ ربطی به طبقه اجتماعی ندارد، زیرا حقالناس یا روزی حلال یا حرام اتفاقی است که در همه ابعاد جامعه امکان رخ دادن دارد.
تهیهکننده سریال «شوق پرواز» تأکید کرد: جدا از زیبایی قصه من نحوه انتخاب و چینش برخی از بازیگران را در این سریال یکی دیگر از دلایل جذابیت قصه میدانم. حضور علی نصیریان نیز به عنوان یکی از ستونهای بازیگری در سینمای کشورمان، اتفاق خوب بعدی در این کار است. همچنین با توجه به موفقیت سریال «بانوی عمارت» نقش آفرینی حسام منظور هم یکی از امتیازات خوب سریال است، هرچند در این میان نباید از نقش آفرینی خوب کامران تفتی هم غافل ماند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا لحن و بیان دیالوگها برای جامعه امروز دور نیست؟ تصریح کرد: ما در سینمای کشورمان استاد مسعود کیمیایی را داریم که با این گویش سالهاست سینما دوستان را جذب خود کرده است. در برادر جان هم این اتفاق رخ داده و مردم آن را پسندیدهاند، اما نکته بعدی اینکه مردم با هیچ کاری تعارف ندارند، پس وقتی میبینیم این مجموعه توانسته مخاطب را جذب خود کند یعنی با گویش آن نه تنها مشکلی ندارند، بلکه آن را هم پسندیدهاند.
این تهیهکننده با بیان اینکه پرداختن به موضوعاتی نظیر حقالناس یکی از الزامات تلویزیون است، تاکید کرد: همه با فضای جامعه آشنا هستیم و میدانیم به واسطه مشکلات اقتصادی مردم درگیر چه سختیهایی هستند. در چنین شرایطی داشتن اعتقاد به روزی حلال یا حرام قادر است راه خوشبختی یا افول را پیش روی کشورمان قرار دهد. با این توضیح تصویرگری چنین قصههایی را برای صدا و سیما ضروری میدانم چون پیش روی مردم آینه میگیرد تا اگر اشتباهی مرتکب شدهاند متوجه آن شده و در رفتار خود بیشتر تعمق کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: مردم دوست دارند اتفاقاتی که پیرامونشان میافتد را در آثار تلویزیونی مشاهده کنند، برای همین اگر موضوعی چون حقالناس را در قالب یک اثر تاریخی بخواهیم به بیننده منتقل کنند، شاید این تصور پیش آید که موضوع مورد نظر برای جامعه معاصر همخوانی لازم را ندارد، اما وقتی قصه در زمان حال روایت میشود، تماشاگر با آن ارتباط نزدیکتری برقرار میکند. در همین رابطه ذکر نکتهای را ضروری میدانم، آنهم وجود درام در سریالهای تلویزیونی ست. قصهای که بتواند وجه دراماتیک خود را به شکلی قوی به بیننده منتقل کند آن کار به طور حتم با استقبال تماشاچی روبهرو خواهد شد؛ اتفاقی که در سریال برادر جان تا حدی رخ داده است.
وی افزود: در دیگر سریالی که این روزها شاهد پخش آن از شبکه یک سیما هستیم، قصهای در قالب تاریخ معاصر روایت میشود که به نوعی فضای سریال «شهرزاد» را در ذهن ما تداعی میکند، اما اینکه گفته میشود این کار شبیه شهرزاد است را قبول ندارم، چون تمامی قصههایی که در دهه 30 رخ میدهد، چنین فضایی دارند، بنابراین روایت قصهای در یک برهه مشابه تاریخی دلیلی بر شباهتهای قصه نیست.
تهیهکننده فیلم «سیزده 59» اضافه کرد: ممکن است این سؤال پیش آید این قبیل موضوعات شاید همخوانی لازم را برای پخش در ماه مبارک نداشته باشد، زیرا چنین قصههایی را میتوان در دیگر ایام سال هم مشاده کرد، ولی این موضوع که پیرامون از یادها رفته بیان میشود، نقطه ضعف نیست، بلکه من از آن به عنوان قوت نام میبرم، چون تنوع موضوع یکی از نکاتی بود که در تولیدات مناسبتی سیما در گذشته شاهد نبودیم، اما امروز این درک حاصل شده، اولاً کار مناسبتی نباید حتماً به صورت مستقیم به موضوعی توجه کند. دوم اینکه فضاهای هر قصه باید متفاوت از کار دیگر باشد تا تماشاگر احساس تکراری بودن آن را نداشته باشد.
نوروزبیگی درباره سریال «دلدار» بیان کرد: این سریال را آنگونه که لازم است ندیدیم، ولی همین اندازه بگویم در این کار موضوع و محور جوانان هستند. در ضمن کارگردانان دلدار نشان دادهاند از مشکلات درک مناسبی دارند. ما این امتیاز را در کار قبلی این دو برادر (کارگردان دلدار) هم شاهد بودهایم، البته شاید دلدار نتوانسته باشد، هم اندازه برادر جان مخاطب داشته باشد، اما فکر میکنم، مخاطبان از تماشای کار ناراضی نباشند.
وی در انتهای این گفتوگو تاکید کرد: اگر من از مجموعههای رمضانی حمایت و تعریف کردم دلیلش تنوع موضوع و قصه این سه کار بود که در بسترهای متفاوت روایت میشد، همچنین کیفیت و ساختار هم از استانداردهای خوبی بهره میبرد، برای همین در مجموعه من به کارهای مناسبتی امسال نمره خوبی میدهم.
گفتوگو از داود کنشلو
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن قرآن ایکنا هنر فرهنگی عکس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۱۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تبریک تولد بهرام رادان به سبک محسن کیایی!
آفتابنیوز :
محسن کیایی با انتشار یک عکس در اینستاگرام تولد بهرام رادان را تبریک گفت.
کیایی نوشت: بهرام جون٬ برادر٬ رفیق تولدت مبارکمون!
محسن کیایی (زاده ۶ شهریور ۱۳۶۰ - تهران) بازیگر و نویسنده اهل ایران است. وی برادر مصطفی کیایی کارگردان سینما است. از کارهای او میتوان به دینامیت، لونه زنبور، بی گناه، مطرب، هتل و هم گناه اشاره کرد.
منبع: سایت برترینها